1 op 3 werknemers minder loyaal na eerste coronagolf

Geen of slechte ondersteuning van de werkgever doet werknemers twijfelen over hun huidige baan

De coronacrisis zorgt ervoor dat een derde van de Belgische werknemers (30%) minder loyaliteit voelt naar hun werkgever. Dit blijkt uit het jaarlijkse ‘What Workers Want’ (WWW) onderzoek onder meer dan 1.500 Belgen van recruitmentexpert Hays. Voor 5 op de 10 werknemers wordt dit veroorzaakt door de slechte ondersteuning vanuit werkgevers in tijden van de coronacrisis. In het WWW 2020-rapport geeft Hays weer wat de meest recente ontwikkelingen zijn op de arbeidsmarkt.

Uit het onderzoek blijkt ook dat bijna de helft van de werknemers (47%) minder positief is over zijn of haar baan. Voor Belgische werknemers is de steun die zij ervaren zowel op het gebied van fysiek welzijn (34%) als het mentale welzijn (36%) ondermaats. Volgens 29 procent is een vangnet op de werkvloer niet of te weinig aanwezig. De wensen van werknemers verschuiven, zeker post-COVID-19. Door de coronacrisis is mentale steun voor 49 procent van de werknemers belangrijker geworden, gevolgd door het vangnet op de werkvloer (44%) en fysieke ondersteuning (40%). Het is een uitdaging voor werkgevers om snel op veranderende behoeften in te spelen om de afname van loyaliteit tegen te gaan.

Jobzekerheid

Verder blijkt uit het ‘WWW’-rapport dat naast loyaliteit, ook het gevoel van jobzekerheid terugloopt. 30 procent van de Belgische werknemers twijfelde voor de coronacrisis al aan hun jobzekerheid. De toegenomen onzekerheid is een reflectie van de toenemende werkloosheid. Eind augustus 2020 telde Vlaanderen bijna 9 procent meer werkzoekenden dan een jaar eerder (cijfers VDAB). Maar liefst 61 procent van de Belgische werknemers geeft aan jobzekerheid nu belangrijker te vinden dan voor de coronacrisis.

Robby Vanuxem, Managing Director Hays België: “De COVID-19-crisis heeft de kaarten op de arbeidsmarkt grondig door elkaar geschud. Plotsklaps is de arbeidsmarkt in een ‘werkgeversmarkt’ veranderd. Zowel werknemers als werkgevers kunnen de gevolgen nog geruime tijd blijven voelen. Zelfs nu de kandidatenvijver groter geworden is, zal een werkgever moeten beseffen dat de wensen van werknemers significant veranderd zijn om ervoor te zorgen dat ze niet een kandidaat, maar de béste kandidaat aantrekken. En daarbij mag het bedrijf niet het bestaande personeel uit het oog verliezen, want wanneer dat dreigt te vertrekken, dweilt het bedrijf al snel met de kraan open. Om de achterdeur dicht te houden, zal het HR-beleid zich nog meer moeten focussen op de twee pijlers: ‘werving’ en ‘retentie’. Hierin is het van belang om het welzijn van bestaande werknemers niet uit het oog te verliezen.”

Over What Workers Want

Het volledige ‘What Workers Want 2020’-rapport van Hays bevat nog meer cijfers, maar vooral ook aanbevelingen voor werknemers en werkgevers.

‘What Workers Want 2020’ onderzoekt wat de huidige en toekomstige impact is van COVID-19 op de arbeidsmarkt, bedrijven en werknemers. De survey stelt ons in staat om mogelijke barrières op te sporen, maar ook om kansen en bruikbare inzichten in kaart te brengen. Dit rapport is een werkinstrument voor werkgevers om mee aan de slag te gaan bij het opstellen of herzien van een modern en constructief HR-beleid. Meer over ‘What Workers Want’: www.hays.be/what-workers-want

Over Hays

Hays nv (de "Groep") is een wereldwijde leider in professionele rekrutering. De Groep is de wereldwijde expert in het rekruteren van gekwalificeerde, professionele en bekwame mensen. Ze is de marktleider in het Verenigd Koninkrijk en Australië en een van de marktleiders in continentaal Europa, Latijns-Amerika en Azië. De Groep is actief in de private en publieke sector en handelt in vaste functies, contractingmissies en tijdelijke opdrachten. Op 30 juni 2020 had de Groep ca. 10.400 medewerkers in dienst vanuit 266 kantoren in 33 landen, met 20 vakgebieden. Voor het jaar beëindigd op 30 juni 2020:

– rapporteerde de Groep een omzet van € 1,1 miljard en een bedrijfswinst van € 150,3 miljoen;

– plaatste de Groep ongeveer 66.000 kandidaten in vaste jobs en ongeveer 235.000 mensen in tijdelijke functies;

– werd 17% van de omzet van de Groep gegenereerd in Australië en Nieuw-Zeeland, 26% in Duitsland, 23% in het Verenigd Koninkrijk en Ierland en 34% in de rest van de wereld;

– vertegenwoordigden de tijdelijke plaatsingen 59% en de permanente plaatsingen 41% van de omzet;

– is IT het grootste vakgebied van de Groep met 25% van de omzet, met Accountancy & Finance (15%) en Construction & Property (12%) als opvolgers.

– Hays is actief in de volgende landen: Australië, België, Brazilië, Canada, Chili, China, Colombia, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Hongarije, Ierland, India, Italië, Japan, Luxemburg, Maleisië, Mexico, Nederland, Nieuw-Zeeland, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Rusland, Singapore, Spanje, Tsjechië, Zweden, Zwitserland, de Verenigde Arabische Emiraten, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

Over What Workers Want

Hays